Companiile din București cu sedii în clădiri de birouri moderne au un cost lunar de ocupare a spațiilor cuprins între 175 și 500 de euro per angajat, potrivit unei analize realizate de firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Analiza ține cont de costurile cu chiria, taxa pentru servicii (service charge), costurile operaționale (apă, electricitate, internet, consumabile, curățenie, servicii de recepție), dar și de costurile cu amenajarea și mobilarea spațiului, amortizate într-o perioadă de cinci ani – durata medie a unui contract de închiriere în piața spațiilor de birouri din București.
Rezultatul este influențat, de asemenea, de densitatea din cadrul spațiilor de birouri, majoritatea companiilor alocând între 8 și 12 metri pătrați pentru fiecare angajat, suprafață care include și cota din spațiile comune ale biroului închiriat, precum sălile de conferință, bucătăria sau recepția.
Cele mai importante costuri sunt cele cu chiria netă efectivă, care pot varia în intervalul 8 – 17,5 euro/ mp/ lună, urmate de costurile de amenajare și mobilare, care variază între 300 și 750 de euro/mp, reprezentând un cost de amortizare lunară cuprins între 5 și 12,5 euro/ mp.
Ținând cont de acești parametri, costurile de ocupare a spațiilor per angajat pornesc de la circa 175 – 180 de euro/ lună în zone precum Sud, Est sau Pipera Nord și pot chiar depăși pragul de 500 de euro/ lună pentru angajații care lucrează în CBD (Piața Victoriei – Aviatorilor – Piața Charles de Gaulle). În zona CBD sunt cele mai mari chirii din București, iar companiile fac investiții majore pentru confortul angajaților, alocând bugete consistente pentru amenajare și spații mai generoase pentru fiecare stație de lucru.
Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: ”Modul de ocupare al birourilor este în proces de transformare în piețele vestice, unde spațiile de coworking sunt în plin avânt. În condițiile în care operatorii spațiilor de coworking devin din ce în ce mai activi și în București, credem că o parte din companiile locale vor analiza varianta diversificării portofoliului imobiliar prin relocarea unor departamente care au nevoie de flexibilitate şi acces la o platformă extinsă de networking în aceste spații alternative. Principalele lor avantaje sunt legate de flexibilitatea contractelor şi de acoperirea tuturor serviciilor printr-o singură taxă, facilitând totodată comunicarea şi schimbul de experienţă ȋntre angajaţi din domenii diverse şi conexe. Această etapă face parte din maturizarea și diversificarea pieței, care se va adapta la cerințele și valorile noilor generații de angajați”.