DNA cere ridicarea imunității lui Gabriel Oprea
DNA cere ridicarea imunității parlamentare a senatorului Gabriel Oprea, fost viceprim-ministru pentru Securitate Națională și ministru al Afacerilor Interne, pentru abuz în serviciu. Ancheta a pornit de la investigarea morții polițistului Bogdan Gigină, care și-a pierdut viața în toamna anului trecut în timpul unei misiuni în care deschidea coloana care-l însoțea pe Gabriel Oprea.
În urma anchetei, procurorii au stabilit că pe întreaga perioadă în care a deținut funcția de ministru, Oprea a folosit coloană oficială din partea poliției rutiere, încălcând legislația referitoare la circulația pe drumurile publice. Potrivit legii, miniștri pot beneficia de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere doar în situații deosebite, care impun deplasarea în regim de urgență (condiții care trebuie îndeplinite simultan).
Oprea a folosit coloana oficială în deplasările zilnice la sediul ministerului și cele săptămânale la ședințele de Guvern, precum și la deplasări private (vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, revenirea zilnică la locuința personală), inclusiv în afara programului de lucru și în zilele nelucrătoare, situații în care nu poate fi justificată în mod obiectiv o urgență.
În cadrul compartimentului special (Serviciul Operativ Special din Brigada Rutieră a Direcției Generale de Poliție a Municipiului București care asigură însoțirea coloanelor oficiale) au fost desemnați lucrători care aveau ca atribuții exclusive însoțirea ministrului, într-o structură permanentă care presupunea asigurarea concomitentă a trei polițiști pentru fiecare post (două schimburi și o rezervă).
Lucrătorii erau permanent la dispoziția ministrului, așteptându-l după fiecare deplasare în imediata apropiere a destinației.
În medie, Oprea a avut aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoțit de echipaje ale poliției rutiere, în 2015 fiind identificate 1607 misiuni de însoțire a deplasărilor efectuate de ministrul de interne pe raza municipiului București (de trei ori mai mult decât președintele și de două ori mai mult decât premierul). Procurorii vorbesc despre eturnarea resurselor poliției rutiere care ar fi trebuit să contribuie la fluidizarea circulației în municipiul București și folosirea acestora pentru a facilita deplasarea unui demnitar neîndreptățit legal la acest beneficiu, cu efectul îngreunării deplasării celorlalți participanți la trafic, afectând supravegherea și controlul circulației pe drumurile publice.
Aceasta, în condițiile în care, însoțirea unui demnitar de către poliția rutieră presupune atât asigurarea echipajului de însoțire și a vehiculului corespunzător, cât și instalarea în teren a unui dispozitiv de dirijare și siguranță a traficului format din posturi fixe, posturi mobile și patrule auto-moto, atât pe traseul care urmează a fi parcurs, cât și pe traseele alternative care ar putea fi folosite de coloana oficială.
Fiecare deplasare presupune redirecționarea unui număr semnificativ de agenți de poliție de la posturile unde își desfășoară în mod obișnuit activitatea către traseele pe care se deplasează. Utilizarea nelegală a autovehiculelor a produs și un prejudiciu material Direcției generale de poliție a municipiului București, constând în contravaloarea combustibilului utilizat pe parcursul misiunilor de însoțire și a uzurii corespunzătoare.
Folosirea coloanei oficiale în afara legii este considerată și un folos necuvenit, prin folosirea antemergătorilor și a agenților de poliție care opreau circulația celorlalte vehicule în intersecții, același itinerar putea fi parcurs în mai puțin de jumătate de timp, având în vedere că viteza de deplasare a coloanei pe raza municipiului București putea atinge și 120 km/h.
Confortul suplimentar creat în acest mod demnitarului în raport cu toți ceilalți participanți la trafic, în scopul ușurării deplasărilor cu caracter privat sau care nu erau justificate de împrejurări excepționale și urgente, reprezintă un privilegiu la care nu este îndreptățit și care are astfel natura unui folos necuvenit.
Din probele administrate până în prezent a reieșit că activitatea de însoțire se realiza cu știința și acceptul ministrului, care a dispus cu privire la modalitatea în care să se realizeze însoțirea. Totodată, a mai rezultat și că au existat situații în care ministrului i s-a propus ca anumite deplasări private să se realizeze fără însoțirea poliției rutiere, însă acesta a solicitat în mod expres prezența echipajelor.
În acest dosar apare și numele procurorului general Tiberiu Nițu, care, de asemenea, a beneficiat de coloană oficială din partea poliției rutiere, în baza unui protocol încheiat între MAI și Ministerul Public, în pofida faptului că procurorul general nu se află printre persoanele îndreptățite de lege să beneficieze permanent de coloană oficială. Procurorul general beneficiază, la rândul său, de protecție asigurată de SPP, deplasările fiind realizate cu un autovehicul al acestei instituții care are un regim de circulație prioritară.
În iulie 2015, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București a adoptat un plan-cadru care cuprinde o prezentare detaliată a modalității în care se desfășura activitatea de însoțirea a demnitarilor pe raza municipiului București.
Din documentul menționat rezultă că singurii demnitari care beneficiau de însoțire permanentă erau președintele României și prim-ministrul dintre categoriile de persoane îndreptățite legal (președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au solicitat), precum și ministrul de interne și procurorul general, care au avut acces la acest privilegiu exclusiv ca urmare a modului în care ministrul Oprea Gabriel și-a îndeplinit atribuțiile de serviciu.
Cererii transmise i-au fost atașate referatul întocmit de procurorii din cadrul DNA, precum și un număr de 15 volume cuprinzând copii ale dosarului de urmărire penală.