Proiectul Orbital București va avea 31 de noduri rutiere, cu două noduri rutiere principale, cu rolul de a conecta rețeaua existentă la Autostrada A0
Vor fi 96 de km de trotuare și de piste de biciclete în lungul tuturor drumurilor radiale și 120 de puncte de încărcare a autovehiculelor electrice
Președintele Consiliului Județean Ilfov, Hubert Petru Ștefan Thuma, a semnat, la 5 octombrie 2021, protocolul de cooperare dintre Județul Ilfov – Consiliul Județean, Ministerul Transportului și Infrastructurii și Primăria Municipiului București, în vederea realizării și implementării Proiectului integrat Orbital București și Drumurile radiale conexe.
Hubert Petru Ștefan Thuma, președintele Consiliului Județean Ilfov: ,,Semnarea proiectului ,,Orbital București” reprezintă un moment deosebit de important pentru regiunea noastră. Prin acest proiect, județul Ilfov va fi conectat cu Bucureștiul printr-o rețea de aproape 100 de kilometri noi de drum. Acest protocol de cooperare se traduce printr-o infrastructură rutieră integrată care, nu numai că va dezvolta regiunea, dar o va și conecta și o va ține în mișcare”.
Acest protocol, cu o valoare a investiției de 703,42 milioane de euro, presupune conectarea municipiului București cu actuala centură și cu Autostrada A0 prin zece drumuri radiale cu o lungime de peste 96,43 de kilometri, care vor intersecta un număr total de 30 de unități administrativ-teritoriale, în 31 de noduri rutiere.
În scopul operaționalizării acestui proiect, Consiliul General al Municipiului București a aprobat încheierea acestui protocol cu două amendamente la protocolul inițial aprobat prin HCJ nr.168/30.09.2021. Ulterior, prin HCJ nr.202/04.11.2021, Consiliul Județean Ilfov a modificat Art.3 și Art.4 din proiectul de hotărâre inițial. Ca urmare a acestor modificări, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Regiunea București-Ilfov va fi actualizat numai după punerea în dezbatere publică a noilor soluții, respectiv zona Băneasa-Nord va fi conectată la sistemul de drumuri radiale propus în proiect, prin realizarea unei conexiuni din nodul aferent DR5 de la nivelul DNCB până la Aleea Teișani.
Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă implementarea unor măsuri și proiecte pentru creșterea atractivității investiției A0 – Inel București pentru regiunea de Dezvoltare București-Ilfov, prin atragerea transportului de mărfuri și pasageri, prin generarea unui trafic eficient și rentabil. Un alt obiectiv constă în conexiunea cât mai facilă a autostrăzii A0 – Inel București cu municipiul București și cu aria metropolitană prin drumuri de legătură la aceasta – drumurile radiale.
Cele zece drumuri radiale vor fi:
DR1 – Vest Expres: lungime de 8,98 km și realizează legătura între Autostrada A0 – Drumul Național Centura București (DNCB) – Bd. Timișoara. Cost estimat – 75,11 milioane de euro cu TVA;
DR2 – Autostrada A1: lungime de 12,02 km, scopul proiectului fiind de extindere la trei benzi pe sens între km 10 și km 23 al Autostrăzii A1. Cost estimat: 42,90 milioane de euro cu TVA;
DR3 – Giulești Expres: lungime de 10,37 km, conectează Săbăreni la Autostrada A0, se prelungește până la DNCB, apoi realizează legătura cu Calea Giulești. Cost estimat: 72,62 milioane de euro cu TVA;
DR4 – Nord Expres: lungime de 12,59 km, realizează conexiunea localității Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungește spre DNCB și Bd. Poligrafiei. Cost estimat: 102,39 milioane de euro cu TVA;
DR5 – Pipera Expres: lungime de 8,70 km, realizează legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB – Penetrație Aleea Teișani. Cost estimat: 77,66 milioane euro cu TVA;
DR6 – Afumați Expres: lungime de 4,39 km, realizează conexiunea Autostrăzii A0 cu DN2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumați. Cost estimat: 34,14 milioane de euro cu TVA;
DR7 – Est Expres: lungime de 6,10 km, conectează Moara Domnească la Autostrada A0 și realizează legătura municipiului București la A0 prin Dobroești – Pantelimon – DNCB – A0. Cost estimat: 58,34 milioane de euro cu TVA;
DR8 – Splai Expres, lungime de 5,49 km, conectează Autostrada A0 cu București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar și conexiunea cu zona metropolitană prin Nodul Cernica. Cost estimat: 36,51 milioane de euro cu TVA;
DR9 – Sud Expres; lungime de 13,86 km, realizează conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Cost estimat: 96,44 milioane de euro cu TVA;
DR10 – Măgurele Expres: lungime de 9,62 km, realizează legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari. Cost estimat: 76,65 milioane de euro cu TVA.
Proiectul Orbital București va avea 31 de noduri rutiere, cu două noduri rutiere principale, cu rolul de a conecta rețeaua existentă la Autostrada A0. Este vorba despre Nodul rutier 1 care va conecta DJ 200 la Autostrada A0, pe teritoriul localității Ștefăneștii de Jos și va avea un cost total estimat de 7,14 milioane de euro cu TVA; Al doilea Nod rutier principal va realiza legătura între DN 3 și Autostrada A0 (Pantelimon), cu un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.
Finanțarea se va asigura din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Operațional Transport 2021-2027, cu un cost estimat de aproximativ 600 de milioane de euro, fără TVA. Estimativ, primele drumuri radiale vor fi deschise traficului în anul 2026.
Irinel Scrioșteanu, secretar de Stat în Ministerul Transporturilor: Pentru prima data în ultimii 30 de ani, execuția bugetară pe infrastructura rutieră a României va depăși un milliard de euro, din fonduri europene
După ce, anul trecut, investițiile în infrastructură rutieră au crescut cu 90% față de 2019, anul acesta, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, execuția bugetară pe infrastructura rutieră a României va depăși un milliard de euro, din fonduri europene.
Irinel Scrioșteanu, secretar de Stat în Ministerul Transporturilor: ”Am semnat protocolul privind colaborarea instituțională dintre Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Consiliul Județean Ilfov și Primăria Municipiului București în vederea realizării și implementării drumurilor radiale care ajută la creșterea atractivității investiției Autostrăzii Bucureștiului – A0. Începând de anul trecut investițiile în infrastructura de transport în Regiunea București-Ilfov au devenit o prioritate și pentru Ministerul Transporturilor. Am demarat lucrările, în paralel, pe 5 obiective majore pe actuala Centură a Capitalei, și am început construirea Autostrăzii Bucureștiului – A0. Ceea ce automat duce la regândirea și reconfigurarea întregului sistem de transport și de mobilitate în Regiune, pentru creșterea calității vieții cetățenilor. După cum știm cu toții, Regiunea București Ilfov generează aproape 30% din PIB-ul României. Conștienți fiind că Autostrada Bucureștiului nu trebuie folosită doar pentru tranzit, ci și pentru a genera dezvoltare și impact economic major pentru regiune, în cadrul Grupului de lucru format din experți din Ministerul Transporturilor, CJ Ilfov și Primăria Capitalei, am analizat aceste probleme și am identificat necesitatea realizării unei strategii de dezvoltare a infrastructurii între cele două inele rutiere din jurul Capitalei – A0 și Centura actuală, respectiv să realizăm noi drumuri, pe care le-am numit radiale, care să facă legătura dintre Coridorul IV – A0 și zona economică. Este vorba despre zece drumuri radiale pe o lungime de peste 96 de km și 33 de noduri rutiere, care leagă artere importante ale municipiului București și Centura Capitalei cu Autostrada Bucureștiului – A0, intersectând 30 de localități din zona metropolitană. Vor fi 96 de km de trotuare și de piste de biciclete în lungul tuturor drumurilor radiale și 120 de puncte de încărcare a autovehiculelor electrice”. – CĂLIN MATEI