Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de ordonanță de urgență prin care se reglementează activitatea Uber, Bolt și Clever. Oficialii din Transporturi recunosc că este nevoie de acest act normativ după publicarea pe 16 mai a Ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii acestor aplicații.
“Proiectul de ordonanță de urgentă are în vedere crearea unui sistem unitar de reglementare a activităților de transport alternativ, care funcționează prin intermediul unor platforme digitale, prin autorizarea administrativă a acestora pe o perioadă de trei ani, atât în ceea ce privește platformele digitale cât și operatorii de transport alternativ”, se arată în Nota de fundamentare.
Pentru a putea desfășura activități de transport în România, toate platformele de ridesharing și e-hailing vor trebui să-și deschidă o filială la noi în țară și să se autorizeze la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale.
Din dosarul de autorizare nu va lipsi dovada achitării unei taxe în valoare de 50.000 de lei. Ministerul Comunicațiilor va avea la dispoziție 30 de zile pentru analizarea dosarului. Platformele autorizate vor achita către aceeași instituție un tarif anual în valoare de 50.000 lei.
Autoturismele care desfăşoară transport alternativ trebuie autorizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și trebuie să respecte următoarele condiții: nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani, au maxim 5 locuri, au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni, la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei, deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
Autorizația pentru transportul alternativ este netransmisibilă și se obține de la ARR în termen de 15 zile de la achitarea unei taxe de 300 de lei și de la depunerea unui dosar care cuprinde: a) cerere; b) copie a certificatului de înregistrare ca transportator şi a certificatului constatator, eliberate de registrul comerţului; c) certificat de atestare a pregătirii profesionale ale conducătorilor auto; d) copie a certificatului de competenţă profesională pentru managerul de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, ori copie de pe certificatul de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere, în cazul persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale; e) certificatul de cazier judiciar ale conducătorilor auto şi, după caz, ale managerului de transport alternativ, din care să rezulte că aceştia nu au fost condamnaţi pentru infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice, infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri, infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale, infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau infracţiuni contra patrimoniului, f) avizul medical și psihologic al managerului de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, sau al persoanei fizice titulare a persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale, cu mențiunea apt.
Proiectul de act normativ impune câteva condiții și pentru șoferii care efectuează transport alternativ, printre ele: să aibă cel puțin 21 de ani, să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani și un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română.
De asemenea, aceștia trebuie să nu fi avut în ultimul an suspendat permisul pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive sau să nu fi fost implicați în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.
Proiectul de ac normativ stabilește și amenzile care pot fi aplicate atât șoferilor, operatorilor de transport alternativ cât și platformelor care oferă astfel de servicii. Cuantumul amenzilor, în funcțe de gravitatea faptei, este cuprins între 1.000 și 100.000 lei.
Mașinile care vor fi folosite pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conţinând următoarele elemente: numărul de înmatriculare al autoturismului și numirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.
Potrivit proiectului de act normativ autorizația pentru intermedierea transportului alternativ, autorizația pentru transportul alternativ, precum și copia conformă a autorizației pentru tranport alternativ se eliberează pentru perioadele corespunzătoare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, fără a depăși data de 30 septembrie 2022.
Proiectul de act normativ ar putea fi aprobat în următoarea ședință de guvern, potrivit declarațiilor făcute de premierul Viorica Dăncilă.
Reprezentanții Uber, Clever și Bolt au cerut insistent adoptarea unei legislații clare care să reglementeze aplicațiile de transport alternative, deoarece, spun aceștia, la o săptămână de la intrarea în vigoare a ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei, făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii lor parteneri, numărul șoferilor care preiau comenzi s-a redus la jumătate, cursele au devenit mai scumpe, iar clienții au mai mult de așteptat până găsesc o mașină disponibilă.