Acasă Anchete Și în campaniile electorale și alegerile din România se amestecă ”factori externi”

Și în campaniile electorale și alegerile din România se amestecă ”factori externi”

DISTRIBUIȚI

După modelele consacrate și documentate din SUA și Marea Britanie, și în campaniile electorale și alegerile din România se amestecă ”factori externi”, care încearcă să influențeze opinia publică și rezultatul votului. În SUA și Marea Britanie „factorii externi” au fost nominalizați – Rusia și Vladimir Putin – , la noi deocamdată se sugerează că ar fi vorba tot de ingerința de la Răsărit. Ceea ce spune cu certitudine directorul Centrului Cyberint , Anton Rog, invitat la Interviurile Live Digi24.ro, este că au existat și la alegerile trecute amestecuri externe și că SRI monitorizează „fenomenul” și la alegerile de anul acesta.

Cum se amestecă „factorii externi” în alegerile de la noi? „Există chiar vectori de imagine din România care dau mesaje”

În campaniile electorale trecute din România au existat amestecuri externe, a fost întrebat directorul Cyberint. „Da, au existat”, a răspuns acesta.

”În unele cazuri, pe care le-am descoperit, că nu avem pretenția că le-am descoperit pe toate, statul a intervenit. (…) Eu nu știu dacă sunt ruși sau nu, dar sigur există conturi pe Twitter, pe Facebook, există mesaje pe mail, există chiar vectori de imagine din România care dau mesaje într-un sens sau altul, care, din punct de vedere legal, spun cei care aplică legea, nu sunt conforme, nu respectă legile electorale, nu respectă nimic”, a spus Anton Rog.

Acesta a explicat că SRI supraveghează modul în care se încearcă influențarea alegerilor din România din afara granițelor: „Atunci când ne apropiem de perioada alegerilor, nu contează ce fel de alegeri sunt, nu doar Cyberint ci și OSINT monitorizează aceste fenomene, împreună și cu celelalte unități centrale care au legătură cu apărarea constituției, contraspionaj șamd”

SRI are și niște scenarii despre ce s-ar putea întâmpla la alegeri pentru a se deturna rezultatele acestora:

”Ce înseamnă amestecurile astea externe? Dacă discutăm despre rețelele sociale, sunt companii specializate, sau sunt grupări de criminalitate cibernetică specializate care studiază sentimentul maselor largi de votanți referitor la un partid politic, la un candidat, la un fenomen șamd.

Și atunci, pe baza acestui studiu injectează în aceste rețele sociale, Facebook, Twitter, nici nu contează, mail-uri dedicate șamd, mesaje în care să radicalizeze sau să determine votul într-o anumită direcție pentru votanții respectivi. Și da, asta înseamnă un proces de ingerință într-un proces democratic și noi o sesizăm. Și ce se întâmplă? Se închid acele conturi de Facebook, se încearcă identificarea acelor entități, că or fi juridice, că or fi indivizi care stau în spatele lor, și aducerea lor în fața justiției.

O altă modalitate, strict de hacking, la registrul național de votanți: păi acolo dacă avem un număr mare de decedați cărora le intră cineva și le modifică data decesului și le apar că sunt vii iar unii bagă buletine în numele lor în urnă într-o grupare din asta de criminalitate, nu cibernetică, ci organizată, în anumite zone îi declari că nu sunt decedați și votezi în numele lor, se va descoperi ulterior, sigur că se vor face confruntări cu evidența populației, dar se produce un damage de imagine, rezultatele se invalidează, trebuie renumărări în justiție, deci se perturbă grav procesul electoral

Un alt exemplu poate fi la raportarea datelor din străinătate, tehnic dacă ne gândim: interceptează pachetele, modifică niște numere în ele și când vin sacii și se fac validări, nu mai corespund. Și iarăși se poate produce o perturbare a procesului electoral

Sau se atacă site-urile media. Într-o dimineață, chiar în dimineața votului, se pun niște chestii, pentru 10 minute, nici nu trebuie mai mult, se pun pe site-ul de știri, pe care îl accesează foarte mulți, cu niște mesaje într-o anumită direcție care pot determina vizitatorii site-ului să voteze”

Anton Rog a spus că scopul ”factorilor externi” este ”pierderea încrederii în instituțiile democratice”, dar că este ”improbabil să se poată schimba rezultatul unui vot”, deși, din punct de vedere tehnic, orice este posibil: ”Eu am văzut lucruri tehnice făcute de un hacker care păreau imposibile”

Ce face SRI în campania electorală? ”Suntem mai atenți, ne tragem informația și ne uităm cu atenție după chestiunile respective”

În acest moment, de precampanie, ingerințele din afara României ”nu sunt pregnante, dar trebuie să ne așteptăm când începe campania electorală, în special pe rețelele sociale, să apară grupuri și grupulețe care să încerce să deturneze opinia publică în favoarea unuia sau altuia. Trebuie văzut dacă sunt legale, dacă sunt corecte șamd”, a mai spus directorul Cyberint. Text și foto Digi 24

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 − 16 =