Cea mai nouă ediție a Indexului Sustenabilității Organizațiilor Societății Civile pentru Europa Centrală și de Est și Eurasia indică o continuă înrăutățire a situației generale a societății civile din România.
Realizat anual în baza metodologiei internaționale a USAID – Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională, raportul clarifică această situație nefericită prin prisma unei relații din ce în ce mai deficiente între societatea civilă și autoritățile publice. Înăbușirea violentă a protestelor civice din 10 august 2018, precum și multiplele inițiative guvernamentale de exagerare a obligațiilor de raportare ale organizațiilor, discursul denigrator la adresa organizațiilor și protestatarilor, proliferat de la cel mai înalt nivel al autorității publice, au contribuit semnificativ la degradarea scorului României pe parcursul anului 2018 (de la 3.6 în 2017 la 3.7, în raportul de față). Astfel, starea societății civile a revenit în 2018 la un scor similar cu cel din anul 2004, de la finele guvernării Adrian Năstase.
”Din păcate, în anul 2018, ne-am îndepărtat și mai mult de acea normalitate în care statul român asigură bunăstare cetățenilor prin integrarea opiniilor venite dinspre societatea civilă, fie ele și critice. Ori, la noi lucrurile au mers în direcție inversă – opiniile critice au tins să fie înăbușite, în niciun caz respectate ca venind de la organizații, oameni dornici de mai bine în comunitatea lor”, a declarat Ionuț Sibian, director executiv al Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Totuși, chiar și în astfel de condiții descurajante, sectorul neguvernamental a reușit în ultimul an să rămână activ și vertical în promovarea principiilor ce stau la baza unei societăți europene: statul de drept, incluziunea minorităților, cetățeni implicați în luarea deciziilor publice, asistență socială pentru cei mai vulnerabili. Societatea civilă a reușit să se mobilizeze în zona inițiativelor civice, de monitorizare a acțiunilor împotriva valorilor europene, și să își dezvolte capacitatea de fundraising de la companii si cetățeni. Organizațiile au continuat să se apropie de cetățean pentru a-i câștiga încrederea și sprijinul.