Deocamdată, au fost luate măsuri doar pe hârtie
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a participat luni, 19 septembrie, la Comandamentul pentru analizarea problemelor urgente de mediu ale Capitalei, alaturi de prefectul Bucurestiului, Paul Nicolae Petrovan, prefectul judetului Ilfov, Adrian Petcu, reprezentanti ai Agentiei pentru Protectia Mediului Bucuresti si Ilfov, ai Garzii Nationale de Mediu, ai Directiei de Sanatate Publice a Municipiului Bucuresti si a Judetului Ilfov, ai Autoritatii Nationale Sanitar- Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si ai Politiei Locale a Municipiului Bucuresti.
Au fost abordate pricipalele probleme de mediu cu care se confrunta Capitala și Ilfovul, legate de dezvoltarea infrastructurii dedicate biciclistilor, imbunatatirea transportului public din Capitala, calitatea aerului, monitorizarea gropilor de gunoi, neutralizarea deseurilor si construirea instalatiei de tratare termica si valorificare energetica a acestora, spatiile verzi sau colectarea selectiva a deseurilor.
Firea a subliniat importanta continuarii masurilor pentru implementarea sistemului de transport public: ”In ceea ce priveste pistele de biciclete – Implementarea sistemului de transport cu bicicleta in zona central a municipiului Bucuresti. Am solicitat demararea in regim de urgenta a licitatiei pentru studiul de fezabilitate necesar acestui proiect. Dupa demararea acestei proceduri si acceptarea de catre ANAP a documentatiei, vom putea anunta si calendarul desfasurarii proiectului. Pana in prezent, au avut loc patru sedinte ale Unitatii de Implementare a Proiectului. Au existat de asemenea o serie de informatii privind faptul ca Primaria Generala nu a cheltuit nici un ban din suma de 10 milioane euro alocata de ministerul Mediului in 2014 pentru realizarea pistelor de biciclete. Dar, abia in luna noiembrie 2015 a fost semnata Conventia intre PMB si Ministerul Mediului privind finantarea proiectului. Bugetul Municipiului Bucuresti pe anul 2016 a fost votat in februarie, iar Planul Anual de achizitii publice in aprilie 2016. In perioada mai-iulie nu s-a facut nici un demers, un motiv obiectiv fiind si acela ca legislatia achizitiilor publice a fost modificata”.
In ceea ce priveste calitatea aerului, Gabriela Firea a aratat ca aceasta este o problema prioritara pentru Municipalitate, in conditiile in care zona de nord a Capitalei se confrunta cu o situatie deosebita.
“Calitatea aerului – este o problema de care sunt foarte preocupata. De altfel, am avut o prima intalnire pe aceasta tema chiar in luna iulie, intrucat ne confruntam cu o situatie deosebita, in special in zona de nord a Capitalei. De atunci si pana acum, cetatenii au trimis pe adresa Primariei Municipiului Bucuresti peste 150 de sesizari privind mirosul dezagreabil perceput in zona cartierelor Bucurestii Noi, Pajura, Militari, Giulesti Sarbi si in localitatile Chitila si Chiajna. Au aparut sesizari si din partea de sud a Capitalei”, a explicat Gabriela Firea.
Referitor la spatiul verde din Capitala, Firea a aratat ca dupa intalnirea din luna iulie dedicata situatiei parcurilor, au fost luate deja primele masuri concrete: din 15 septembrie a demarat programul de curatenie in parcurile Capitalei. Acesta se va finaliza in luna octombrie. De asemenea, in fiecare dintre aceste parcuri vor fi plantati arbori si arbusti, dar si plante bienale crescute in serele proprii ale ALPAB.
Avand in vedere depasirile inregistrate pentru pulberile in suspensie si deschiderea procedurii de infringement pentru Romania in anul 2009, directorul Directiei de Mediu din cadrul Primariei Capitalei, Oana Grigore, a aratat ca”„luand act de aceste depasiri si primind scrisoarea motivata din partea CE, PMB a elaborat studiul privind calitatea aerului. Acest studiu cuprinde si 60 de masuri care prin implementarea lor pot duce la reducerea emisiilor de poluanti datorate traficului rutier, santierelor, terenurilor degradate etc. In acest moment suntem in ultima faza de analiza a actiunilor care vor face parte din planurile de calitatea a aerului, actiuni ce vor fi prezentate public pe site-ul pmb incepand cu sfasitul lunii septembrie”.
Referitor la gropile de gunoi, Bogdan Trif, comisarul Garzii Nationale de Mediu a aratat ca au fost verificate atat groapile de gunoi Iridex si Giulesti Sarbi, cat si incineratorul de deseuri periculoase. In cazul Iridex, au fost trasate masuri reparatorii cu termen de 60 de zile iar in cazul in care aceste masuri nu vor fi respectate, activitatea Iridex urmeaza a fi suspendata pe o perioada de 6 luni, mergand pana la retragerea autorizatiei de mediu. La groapa Giulesti Sarbi a fost sanctionat operatorul precum si operatorii transportatori.
In acest sens, Gabriela Firea a aratat ca pentru a urmari atent aceasta problema ”urmeaza sa fie incheiat un protocol intre Garda de Mediu, Politia Locala a Municipiului Bucuresti si politiile locale de sector si din comunele Chijna si Chitila, pentru stabilirea unor puncte fixe de control prin care sa se asigure monitorizarea permanenta a activitatii din zona cu echipe de specialisti, dar si cu montarea unor camere video”.
In cadrul sedintei au fost facute clarificari cu privire la asa-zisul incinerator de deseuri. Primarul Capitalei, Gabriela Firea a explicat ca este vorba despre realizarea unei instalatii de tratare termica si valorificare energetica a deseurilor municipale din Municipiul Bucuresti ce va neutraliza o cantitate de 300.000- 350.000 t deseuri/an, si va produce peste 120.000 MWh/an energie electrica si 335.000 MWh/an de energie termica. Exista 180 milioane euro alocati prin Programul Operational Infrastructura Mare, suma totala necesara fiind de 250 de milioane de euro iar instalatia trebuie finalizata pana in 2022.
O alta tema abordata in cadrul sedintei a fost neutralizarea deseurilor: “Asa cum am anuntat in luna august, au fost facute deja primele demersuri pentru realizarea unei banci de date in care vor fi inregistrate cantitatile de deseuri colectate selectiv din Capitala. PMB a soliciat deja operatorilor de salubritate sa raporteze lunar cantitatile de deseuri colectate separate. Dupa cum stiti, una dintre tintele impuse de UE este diminuarea cu 15% anual a cantitatilor de deseuri care ajung la gropile de gunoi”, a aratat Gabriela Firea.
Referitor la managementul integrat al deseurilor, Gabriela Firea a explicat ca Strategia de dezvoltare si functionare pe termen mediu si lung a serviciului public de salubrizare prevede realizarea unui sistem de colectare integrata, bazat pe minimum 4 containere si anume: deseuri bio-degradabile, deseuri de hartie-carton, deseuri mase plastice si deseuri de sticla/metal. Colectarea direct la sursa se va face in primul an de la intrarea in vigoare a contractelor de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, pe 2 fractii: umeda si uscata. Dupa 2 ani se va extinde colectarea separata, acolo unde este posibil, la 4 fractii. Dupa 5 ani de la inceperea operarii serviciului de salubrizare, colectarea separata pe cele 4 fractii este obligatorie.
In cadrul comandamentului a fost luata in discutie si calitatea apelor din Capitala. Reprezentantii Sistemului de Gospodarire a Apelor au aratat ca, potrivit monitorizarilor efectuate, Lacul Morii este incadrat in acest moment in categoria I de calitate, iar Raul Dambovita in categoria a II de calitate. Din punct de vedere al elementelor biologice, Raul Colentina, este incadrat in categoria I, iar din punct de vedere al elementelor fizico-chimice in cartegoria a II a.