Acasă Anchete Uite cine repară pistele de pe Otopeni

Uite cine repară pistele de pe Otopeni

DISTRIBUIȚI

Pistele de pe principalul aeroport al României vor fi reparate de companii deținute de afaceriști nu doar cercetați pentru mare corupție, dar și responsabili pentru mântuiala cu care au realizat reparațiile anterioare.

Peste șase milioane de euro se vor duce către patroni care au distrus deja pistele Aeroportului Internațional “Henry Coandă” contra a alte milioane de euro: patroni precum Costel Cășuneanu, deja condamnat (cu suspendare) pentru trucare de licitații de stat, sau precum Mirel Vlas, un afacerist trimis în judecată de DNA pentru complicitate la șantaj în formă agravantă tot în scopul trucării unei licitații din bani publici.

Anunț de licitație în prima zi de Crăciun

Istoria contractului pentru proiectarea și executarea unor lucrări de reparații a pistelor și căilor de rulare ale aeropor­turilor ”Henri Coandă” și Băneasa, aflate în administrarea ­Companiei Naționale ”Aeroporturi București” (CNAB), a ­început pe 25 decembrie 2015. Adică în chiar prima zi de Crăciun a anului trecut, când CNAB a făcut public anunțul de licitație pentru lucrările menționate. Au fost depuse doar două oferte, ambele deschise pe 15 februarie a.c.pista aeroport

Prima a fost a firmei Porr Construct. Oferta a fost respinsă, însă, pentru că nu era conformă cu caietul de sarcini al licitației, în viziunea CNAB. Cea de-a doua a aparținut asocierii formate din firmele Tehnic Asist, Drumuri și Poduri Gheorgheni și Search Corporation, care a licitat lucrările pentru suma de 6.096.316 euro. Și această a doua ofertă a fost respinsă pentru că, a argumentat CNAB, nu îndeplinea criteriile de calificare și selecție referitoare la situația personală a ofertantului. Adică, a decis comisia de atribuire a licitației, Drumuri și Poduri Gheorgheni SRL nu putea primi contracte de la Compania Națională ”Aeroporturi București” întrucât această firmă era deținută, în proporție de 99%, de către PA&CO International SRL (patronată de Costel Cășuneanu).

Ofertă respinsă din cauza lui Cășuneanu

De ce nu putea Compania Națională ”Aeroporturi Bucu­rești” să-i atribuie un contract unei firme deținute de către PA&CO International SRL? Motivația comisiei de atribuire a licitației a fost că CNAB a emis în aprilie 2014 un certificat constatator prin care firma PA&CO International nu mai avea dreptul să primească contracte de la această companie de stat pentru o perioadă de doi ani, deoarece își îndeplinise defectuos sau nu-și îndeplinise obligațiile contractuale asumate în februarie 2007.

Adică un contract prin care firma lui Costel Cășuneanu (în asociere cu alte patru societăți) primise o lucrare în valoare de 11,2 milioane lei pentru reabilitarea pistei numărul doi a Aeroportului Internațional ”Henri Coandă”. Deși contractul nu fusese aprobat de către Consiliul de Administrație, ulterior au fost semnate trei acte adiționale, în valoare de 4,8 milioane lei. Potrivit unui articol din revista ”Kamikaze”, inspectorii de la Fisc au constatat că aceste acte adiționale au fost încheiate prin încălcarea legii achizițiilor publice.

Reparase deja o dată pista ­defectuos

Mai mult decât atât, însă, așa cum reiese din certificatul constatator al CNAB din aprilie 2014, firma lui Costel Cășuneanu nu a remediat deficiențele constatate și asumate în perioada de garanție a lucrărilor pentru pistă: apariția de la terminarea lucrărilor până la recepția finală a unui număr semnificativ de protuberanțe locale ale covorului asfaltic pe mai multe zone ale pistei, apariția unor fisuri transversale și longitudinale, existența exfolierilor, desprinderi de material, material în exces în zona rosturilor de dilatație. Ba chiar, în perioada de exploatare a pistei, au apărut defecte la rosturile de dilatație pe toate tronsoanele.

Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului 34/2006, autoritatea contractantă are dreptul de a exclude dintr-o procedură pentru atribuirea contractului de achiziție publică orice firmă care ”în ultimii doi ani nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în mod defectuos obligaţiile contractuale, din motive imputabile ofertantului în cauză, fapt care a produs sau este de natură să producă grave prejudicii beneficiarilor acestuia”.

Curtea de Apel București îi dă contractul lui Cășuneanu

Drumuri și Poduri Gheorgheni SRL, însă, nu a acceptat verdictul comisiei de atribuire a licitației și a contestat decizia la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), motivând că faptele imputate asociatului majoritar sunt mai vechi de doi ani. CNSC a respins contestația ca fiind nefondată. Dar, Drumuri și Poduri Gheorgheni SRL nu a renunțat și a contestat decizia la Curtea de Apel București. Iar la această instanță, firma lui Cășuneanu a câștigat.

Magistrații au considerat că CNAB nu a impus cerințe de calificare în persoana entităților care dețin părți sociale în cadrul membrilor unei astfel de asocieri și nici obligația de a depune documente doveditoare privind situația personală a unor astfel de entități. Mai mult, judecătorii au argumentat că firma PA&CO International nu este membră a asocierii, deși are o implicare directă în activitățile cu scop lucrativ și răspunde față de obligațiile angajate de Drumuri și Poduri Gheorgheni, în raporturi ­comerciale, implicit în activitatea contractuală ce face obiectul acordului-cadru, cu o repartizare fizică, valorică și procentuală în cadrul contractului de 48%.

Judecătorii au mai arătat că termenul de doi ani prevăzut la articolul 181 din OUG 34/2006 începe să curgă de la data îndeplinirii în mod defectuos a obligațiilor contractuale sau de la momentul expirării datei la care contractantul era obligat să își îndeplinească aceste obligații, iar nu din aprilie 2014. Iar actele de constatare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a obligațiilor contractuale (la care se face referire în documentul constatator din aprilie 2014) au fost emise în anii 2010, 2012 și 2013, cu mai mult de doi ani anterior datei depunerii ofertelor.

Asociatul lui Cășuneanu, la DNA pentru trucare de licitații

În mod ironic, Costel Cășu­neanu, patronul PA&CO International (care deține 99% din Drumuri și Poduri Gheorgheni SRL), a fost deja condamnat la patru ani de închisoare cu suspendare, în dosarul în care Cătălin Voicu a fost trimis la închisoare, tocmai pentru că se folosea de influența unora ca Voicu pentru a truca licitații în faza de la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor sau în instanțe.

Nici patronul altei firme din asociere, Tehnic Asist, nu este ocolit de acuzații de corupție. Mirel Vlas a fost trimis în judecată de către DNA pentru complicitate la șantaj în formă ­agravantă.

În același dosar au mai fost trimiși în judecată Mircea Govor, fostul șef al PSD Satu Mare și fost vicepreședinte al Consiliului Județean Satu Mare, dar și senatorul Valer Marian. Potrivit anchetatorilor, Mircea Govor a șantajat un avocat din Satu Mare pentru ca firma lui Mirel Vlas să primească mai multe contracte din bani publici. ”Scopul urmărit de inculpat (Mircea Govor – n.r.) a fost acela de a-l constrânge pe edil (un primar din județ – n.r.) să intervină pe lângă membrii ­comisiei de licitație, cu privire la o lucrare finanțată din fonduri europene cu o valoare estimativă de 9.882.426 lei, în vederea atribuirii acesteia în favoarea firmei administrate de inculpatul Vlas Mirel”, se menționează într-un comunicat al DNA. – sursa: România Liberă

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

14 − six =