Acasă Anchete Uriașa escrocherie a suplimentelor alimentare: milioane de euro din minciuni care împânzesc...

Uriașa escrocherie a suplimentelor alimentare: milioane de euro din minciuni care împânzesc internetul

DISTRIBUIȚI

O rețea internațională coordonată din Rusia și Ucraina duce o campanie de escrocare în masă a populației de vârsta a treia din România: oamenii sunt atrași cu reclame mincinoase postate pe internet, sunt convinși să renunțe la tratamentele prescrise de medici și să le înlocuiască cu suplimente alimentare fantomă, care le pot pune viața în pericol.

La mijloc este o afacere de zeci de milioane de euro, iar principalele victime sunt pensionarii și alte categorii de persoane neexperimentate în navigarea pe internet și în verificarea informațiilor. Împotriva lor se folosesc cele mai avansate tehnici de manipulare: sunt clonate site-urile unor instituții precum Ministerul Sănătății, sunt furate identitățile unor medici care apar ca giranți ai suplimentelor fantomă și sunt folosite aplicații care deviază apelurile telefonice, astfel încât victimele să nu mai poată da de urma celor care le-au vândut produsele.

Rețeaua se bazează pe studii de piață care țin cont de incidența geografică a bolilor și de frecvența căutărilor făcute pe internet pentru diverse afecțiuni. Pornind de la aceste informații, industria de fake advertising a creat suplimente alimentare și tehnici de manipulare pentru aproape orice, de la diabet și hipertensiune până la prostată și hemoroizi.

La această campanie de escrocare participă și multe site-uri de presă, care își monetizează traficul acceptând reclame mincinoase pentru tot felul de leacuri minune. Oamenii intră pe paginile web ale acestor publicații ca să citească știri, iar la finalul articolelor găsesc calupuri de reclame care le vând iluzia că se pot vindeca rapid de orice afecțiune.

Deși produsele sunt vândute în mod ilegal, nefiind avizate de Institutul pentru Bioresurse Alimentare (IBA), statul român asistă impasibil la această uriașă înșelătorie, aruncând vina pe vidul legislativ și lăsându-i pe consumatori singuri în fața escrocilor. În acest timp, alte țări europene au început să ia măsuri și să-și avertizeze cetățenii cu privire la pericolele acestui fenomen.

Recorder a stat de vorbă cu victime ale acestei scheme frauduloase, cu oameni care au făcut parte din ea și s-au retras cuprinși de remușcări, cu autoritățile care o tolerează, cu intermediarii care o speculează și cu cei aflați în umbră, în conturile cărora se adună zeci de milioane de euro.

Ca să înțelegeți cum funcționează această rețea gigantică de escrocherie, faceți un exercițiu de imaginație. Un pensionar care suferă de diabet scrollează pe telefon și ajunge la o știre care îi stârnește interesul: ”Anunț important de la Guvern, ce se va întâmpla cu pensiile!”.

Apasă și ajunge pe site-ul unei televiziuni importante, la care se uită frecvent și în care are încredere. Citește articolul, nu află mare lucru despre pensii, dar la final vede un alt titlu care îi atrage atenția: ”Noua descoperire asupra diabetului îi lasă pe medici uimiți”. Formatul e asemănător cu restul articolelor de pe site, titlul sună a titlu de știre, așa că omul apasă curios fără să aibă habar că a apăsat pe o reclamă plătită.

Ajunge, astfel, pe unul din sutele de site-uri clonate, care promovează suplimente alimentare. Are sigla Ministerului Sănătății și conține citate din mai mulți medici, precum Alexandru Rafila. Toți vorbesc despre descoperirea unor medicamente minune. În galeria de mai jos sunt doar câteva exemple ale unor astfel de înșelătorii. În capul pensionarului se amestecă toate aceste informații. A intrat pe site-ul unei televiziuni, apoi a văzut sigla Ministerului Sănătății și a citit o declarație a lui Alexandru Rafila, care recomandă un medicament minune. Site-ul televiziunii era real, dar declarația lui Alexandru Rafila și pagina care conținea sigla ministerului erau false. Bătrânul are șanse minime să facă această distincție și să conștientizeze că, în lumea virtuală, adevărul și minciuna pot fi separate de un singur click. Așa că sunt șanse mari să cadă în capcană, să își introducă numărul de telefon și să apese pe butonul ”comandă”.

În câteva minute, bătrânul este sunat de operatorul unui call center care se recomandă medic sau farmacist și care aplică tehnici de manipulare în funcție de profilul clientului. Mai jos puteți asculta o discuție între un astfel de operator și un reporter Recorder care a jucat rolul de client interesat să facă o comandă pentru un produs de slăbit.

În spatele acestei povești se află o întreagă industrie, care acționează la nivel internațional. Am identificat sute de pagini de internet duplicate în mai multe limbi, cu prezentări similare sau chiar identice, în România și în multe alte țări. De exemplu, pentru diabet, rețeaua vinde produse ca Dialine, Dianol, Suganorm, Insumed. Pentru hipertensiune, se vând, prin aceeași metodă, produse cu nume precum Detonic, Normalife, Neocard, Recardio, Cardiline, Cardio NJR, HeartTonic. Dar numele suplimentelor se schimbă constant, pentru că rețeaua inventează noi leacuri pe bandă rulantă. Când unele produse nu mai au succes într-o țară sau fac obiectul unor articole de presă defavorabile, rețeaua le înlocuiește cu altele. Practic, inventează alte nume de produse și schimbă ambalajele, păstrând însă metodele de promovare. – continuare pe recorder.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

nineteen − 1 =