Acasă Economie Ilfov – SILA DE MAXI-TAXI (partea a II-a)

Ilfov – SILA DE MAXI-TAXI (partea a II-a)

DISTRIBUIȚI

Șoferii de maxi-taxi, speriați de Poliție, după cum am anunțat la momentul respectiv, nu au vrut să circule în mai multe zile din partea a doua a lunii martie, așa cum se întâmplă, de-altfel, de multe ori pe parcursul unui an, mai ales când cineva ”de sus” sifonează și ”sugerează” să se tragă mașinile pe dreapta.

foto maxi taxi 1Începând cu 17 martie, multe curse de maxi-taxi care fac legătura între Brănești, Pantelimon, Dobroești și București au fost ”anulate” – ore bune – întrucât șoferii au aflat de raziile poliției. Astfel, mii de cetățeni din localitățile respective, care lucrează în Capitală, au întârizat la serviciu, iar mulți dintre copii nu au mai ajuns la școală.

Maxi-taxi care circulă pe rutele din Ilfov au grave nereguli, nu de ieri, de azi, iar amenzile par să nu îi mai sperie pe patroni având în vedere că afacerea le merge ”ca pe roate”, banii câștigați (majoritatea ilicit) fiind mult mai mulți decât cei pe care trebuie să îi dea pe amenzi.

Trebuie precizat faptul că ”greva” șoferilor de maxi-taxi a dat apă la moară în special unor candidați pentru funcția de primar, care nu au ezitat să spună că ei vor rezolva această problemă dacă, bineînțeles, vor fi aleși, deși situația se află în curtea Ministerului Transporturilor.

Problema legată de maxi-taxi, niște mașini extrem de uzate, conduse de șoferi care de multe ori depășesc bunul simț, persistă în Ilfov de foarte multă vreme. Chiar dacă administrația publică județeană și cea locală încearcă să rezolve problema, atât cât le permite cadrul legal, prea multe nu se pot face, mai ales din motive economice. Patronii de hârburi care bagă adânc mâna în buzunarul ilfovenilor știu că bugetele locale sunt destul de subțiri ca să suporte achiziții de autobuze, așa că profită din plin.

După ce trec controalele, totul revine la normal. Adică oamenii se înghesuie câte 30 într-o dubiță care nu se știe, legal, cum trece inspecția tehnică, eliberarea bonurilor se face numai după insistențe, iar poluarea fonică și trivialitățile întrec orice limite. Șoferii, că sunt și ei oameni, nu pot pleca acasă la sfârșitul zilei fără cel puțin 100 de lei (bani munciți cinstit, din neeliberarea biletelor) și fără a-și mulțumi patronul – raportat la cât au încasat și la cât carburant au consumat. Problema va persista atât timp cât vor dori și ilfovenii, pentru că aici e vorba și despre compromis. Deocamdată, se vede treaba, celor mulți nu le-a ajuns cuțitul la os. Nu este o soluție să răstorni hârbu de dubiță care circulă prin Snagov, de exemplu, dar nici să circuli așa, la nesfârșit.

Poliția Rutieră ar putea retrage taloanele acestor hârburi, iar cei din service ar putea refuza cei 20 de lei atunci când fac inspecția tehnică periodică. Și ar mai fi ceva. Cei cocoțați în funcții – se știu ei foarte bine – ar fi bine să nu mai transmită, pe diferite căi, când au loc raziile. Poate așa s-ar încasa și mai mulți bani la buget și ne-am alege și cu un transport civilizat. Atât cât se poate numi civilizat pe meleagurile noastre.

RATB nu e o soluție viabilă

Autobuzele Regiei Autonome de Transport București (RATB) nu reprezintă o soluție viabilă. Multe primării din imediata apropiere a Capitalei plătesc bani mulți pentru ca autobuzele regiei să circule și să deserveazcă navetiștii, fie ei elvi, studenți sau oameni care muncesc în metropolă. Numai că, trăgând linie, RATB nu își acoperă în cele din urmă costurile întrucât sunt puțini cei care înțeleg să cumpere bilet de călătorie.

Drept urmare, ilfoveanul e nevoit să se chinuie cu dubițele în condiții primitive, dar nu din vina lui, iar RATB nu are de ce să facă un efSort de pe urma căruia nu câștigă nimic. Ca să nu mai vorbim despre călătoriile de seară, preferatele celor cu mintea îngustă, unde autobuzele sunt confundate cu cârciuma sau cu colțul blocului.

Transportul e legal, deocamdată, dar rămâne necivilizat între București și Ilfov

Deputaţii din Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură au votat, recent, un raport de adoptare al formei aprobată de Senat a proiectului de Lege privind aprobarea OUG nr.63/2015 pentru prelungirea valabilităţii licenţelor de traseu şi a programului de transport în baza cărora se efectuează serviciile regulate de transport de persoane între municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov.

Ca urmare a Hotărârii nr.747 din aprilie 2014, pronunţată de Tribunalul Buzău, s-a dispus suspendarea programelor de transport public de persoane cu autobuze, prin servicii regulate, între unităţile administrativ-teritoriale în zona metropolitană Bucureşti, până la judecarea în fond a cauzei. Forma adoptată de Senat şi aprobată în cadrul Comisiei urmăreşte continuitatea efectuării serviciilor regulate de transport, în condiţii de legalitate, precum şi evitarea practicilor ilicite prin asigurarea unui cadru legal de efectuare a acestor servicii.

Amendamentele adoptate de Senat şi aprobate ulterior în şedinţa Comisiei pentru Transporturi introduc în text, pentru prelungirea valabilităţii, şi licenţele de traseu şi programele de transport public judeţean/local de persoane, în cazul în care procedura de atribuire a acestora a fost suspendată prin hotărâri ale instanţelor de judecată. Adoptarea acestei iniţiative asigură cadrul legal pentru efectuarea serviciilor regulate de transport de persoane, dar şi necesarul de transport pentru aproximativ 110.000 călători/zi doar între municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov.

Capitala și Ilfovul încearcă o strategie de dezvoltare unitară a transportului public

Un proiect de lege prevede desfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), înființată în 2011, şi înfiinţarea Asociaţiei Metropolitane de Transport Bucureşti – Ilfov (AMTBI), care să preia sediul, patrimoniul şi personalul autorității. Unităţile administrativ-teritoriale adiacente zonei metropolitane Bucureşti-Ilfov situate în judeţele limitrofe pot să adere la această asociaţie.

AMTBI va fi mandatată prin hotărâri ale autorităţilor unităţilor administrativ-teritoriale membre să elaboreze politica şi strategia unitară privind serviciul metropolitan de transport public la nivelul municipiului Bucureşti, al judeţului Ilfov şi al unităţilor administrativ-teritoriale urbane şi rurale situate în judeţul Ilfov, să asigure înfiinţarea, organizarea, coordonarea, reglementarea, planificarea, autorizarea, monitorizarea şi controlul serviciului metropolitan de transport public prestat pe raza unităţilor adminis­trativ-teritoriale membre, să asigure prestarea, gestionarea şi funcţionarea integrată multimodală a serviciului metropolitan de transport public, să asigure modernizarea, reabilitarea, dezvoltarea şi exploatarea, într-o viziune unitară, a infrastructurii de transport pu­blic aferentă serviciului, potrivit acordului de asociere şi statutului asociaţiei încheiate între Consiliul General al Municipiului Bucu­reşti, Consiliul Judeţean Ilfov şi consiliile locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre.

 Patronatele, normal, nu sunt de acord

Patronii de maxi-taxi protestează, normal, față de înființarea unei asociații care să rezolve problemele de transport public în zona București – Ilfov pentru că își pierd afacerile foarte profitabile. Unii dintre ei susțin, fără dovezi concrete, că dețin informații potrivit cărora se face trafic de influență pentru modificarea Legii nr.92/2007, astfel încât transportatorii privați care își desfășoară activitatea pe traseele dintre București și Ilfov și nu răspund la comenzile politice, să poată fi scoși de pe aceste trasee fără a da socoteală nimănui și pentru a putea atribui aceste trasee celor loiali politicului sau grupurilor de interese.

Până una-alta, ne aflăm în aprilie 2016 iar mașinile cărora le spunem pompos ”maxi-taxi” sunt, în majoritatea lor, niște hârburi pline de mizerie, conduse în general de șoferi care nu arată că au nici cel mai mic bun simț atunci când vine vorba de educație. În campania electorală care tocmai a început (neoficial) va curge cu promisiuni din partea candidaților la alegerile locale în privința rezolvării problemelor legate de transport. Stimați cititori, din păcate, primarul nu poate rezolva situația. Restul sunt vorbe! – VLAD CRISTEA

 

1 COMENTARIU

  1. Am lucrat in domeniu si cunosc situația exact
    Lucrurile stau cam așa ,pe scurt
    -liniile se licitează cu mașini noi care ulterior sunt înlocuite cu rable
    -Liniile sunt in general luate de ,,șmecheri” care ulterior le subînchiriaza lui X si y care au niște vechituri de mașini
    -mai mult de jumătate din microbuze NU corespund Tehnic
    -Încasările Nu sunt declarate la stat Integral
    -NU se respecta timpii,intervalul de timp nici la capăt de linie nici pe traseu,exemplu pe linia Big Berceni-Com.Berceni-mașinile Nu pleacă de la capăt pana nu sunt pline ochi !
    –La toate aceste nereguli asistam si noi si Poliția si ARR-il si ISCTCR si nimeni nu face nimic
    -un primar are linie de maxi de….ani de zile, Mototolea -viceprimarul din Com Pantelimon are linie de maxi,un fiu de mare polițist are linia Obor-Pantelimon,C&I ia liniile fără sa bage mașini si cere taxa zilnică unuia si altuia care merg pe licența lui etc,etc,etc
    Soluția – DNA

Dă-i un răspuns lui Gogu G Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here