Acasă Politic Bolojan: Șansele de a reuși ca primar independent sunt mici

Bolojan: Șansele de a reuși ca primar independent sunt mici

DISTRIBUIȚI

Șansele de a reuși ca primar independent sunt mici comparativ cu cele pe care le-ai avea dacă ai un partid în spate și o susținere puternică în Consiliul Municipal. În plus, ai posibilitatea de a te inspira din experiența unor edili din familia europeană din care faci parte, spune Ilie Bolojan, care a povestit la Digi24 cum l-a ajutat apartenența la PNL în activitatea sa de fost primar al Oradei.

„Ca primar, nu poți să performezi fără să ai un sprijin în Consiliul Local. Prin urmare, dacă ai fi un primar independent, nu poți să faci un transfer între voturile tale și voturile la Consiliu, de aceea a candida pe lista unui partid și cu o echipă în spate care să-ți valideze și să-ți voteze ideile în Consiliu este foarte important. Faptul că am avut echipe puternice de consilieri municipali și județeni în spate, ale PNL, m-a ajutat să am o echipă, o majoritate, care a susținut proiectele pe care le-am avut”, a declarat Ilie Bolojan, în prezent președinte al Consiliului Județan Bihor.

„Avantajul de a fi într-un partid este și acela al relaționării, pentru că ai posibilitatea de a vedea ce fac alți colegi – din partidul tău, dar și de la alte partide, nu e nicio rușine să întrebi -, de a vedea ce fac colegii de la Partidul Popular European. Unul din lucrurile importante pe care le-am făcut în acești ani este acela de a profesionaliza administrația inclusiv prin identificarea modelelor de bună practică din Europa, prin preluarea acestora și prin aplicarea lor la realitățile noastre, pentru că nu se putea aplica totul pe nemestecate. Deci, în felul acesta, prin contactele cu PPE, de exemplu, socialiștii – cu Partidul Socialist și ceilalți fiecare cu relațiile lor, poți să preiei modele de bună practică, anumite mecanisme care dau rezultate. Sistemul de parcări din Oradea, de exemplu, este preluat din Austria, mecanismele termoficării sunt preluate din orașul Augsburg din Germania”, a arătat Ilie Bolojan.

El mai spune că pentru a reuși modernizarea unui oraș în România este nevoie de mai multe mandate consecutive. „În dezvoltare, în schimbarea stării unei comunități, nu poți să faci aceste lucruri într-un an, doi, îți trebuie ani de zile de constanță, îți trebuie, deci, mandate – nu neapărat aceeași persoană să ocupe mandatul, dar trebuie să existe o gândire coerentă, care să continue. Cu cât ai stabilitate în guvernare, cu cât măsurile guvernării respective sunt mai curajoase și mai corecte pentru cetățeni, cu atât viitorul sună mai bine într-un termen mai scurt”, a punctat Ilie Bolojan.

Pe un om fără autoritate nu-l mai ascultă nimeni

Din punctul său de vedere, trebuie ieșit dintr-o zonă de confort decizional – și aici nu există soluții magice, ci există soluții care înseamnă ani de zile de muncă și de perseverență. „Asta înseamnă câteva lucruri. În primul rând, trebuie aduse prețurile pe care le plătește populația la prețuri cât mai apropiate de prețurile de producție și de distribuție, iar subvenția economisită trebuie luată din zona de social și dusă în investiții în dezvoltare în rețea. Dacă ții foarte mulți bani în social, să știți că socialul actual nu rezolvă socialul viitor. Dacă nu duci banii din termoficare să repari conductele, să le înlocuiești, să modernizezi centrala termică, vei ajunge într-un timp de 5 ani, 3 ani, 2 ani – depinde de ce iarnă este și cât de degradate sunt conductele – la spargeri în cascadă, la pierderi enorme și vei ajunge pur și simplu la un crah, la o cădere într-o iarnă, ceea ce va genera o criză socială enormă. Orașele mari, care n-au făcut nimic în acest sens, sunt predispuse la așa ceva”, a avertizat fostul edil.

„Prin urmare, ceea ce am făcut eu a fost să iau niște măsuri dureroase câțiva ani de zile, pentru care mi-am încasat suficiente înjurături, ca să aducem prețurile cât mai aproape de prețurile de piață, iar subvențiile care n-ai mai fost date să fie duse cofinanțare pentru înocuirea centralei. La Oradea avem o centrală nouă aeroderivată, cu rentabilitate foarte mare, prețul de producție cred că este cel mai mic din România. Aceste procese într-un mare oraș înseamnă ani de zile, 5 ani, 10 ani. Dacă le spunem oamenilor că dacă ne votează pe noi, de mâine va fi lapte și miere, îi mințim. Din motive de competiție politică, le spunem oamenilor ce vor să audă, dar este foarte riscant când ai șanse să câștigi. Autoritatea și credibilitatea nu sunt o problemă electorală, ci înseamnă capacitatea de a executa, de a livra. Pe un om fără autoritate, fără respect, nu-l mai ascultă nimeni, de aceea e bine să nu-ți pierzi autoritatea”, a subliniat Ilie Bolojan.

Capcana parcărilor gratuite

În ceea ce privește parcarea, o altă problemă ce pare fără soluție în București, Ilie Bolojan spune că și aici trebuie ieșit dintr-o zonă de populism. „Nu există parcări gratuite! Dacă te duci lângă o instituție publică și parcarea este gratuită, toți cei care lucrează la instituția respectivă vor ocupa dimineața, de la 7:30 – 8:00, locurile de parcare și când vin cetățenii să-și rezolve problemele la instituția publică respectivă, n-au unde parca! Se învârt, caută, înnebunesc. În loc ca instituția să existe pentru oameni!”, a arătat fostul edil.

El a explicat că sistemul de parcare din Oradea este copiat după unul din Austria – jumătate de oră nu plătești nimic, vii, ți-ai rezolvat problema, ai plecat, lași locul. În condițiile în care stai mai mult, plătești tot mai mult, în creștere, în așa fel încât să nu fii stimulat să-ți uiți mașina acolo. Acel loc de parcare liber este un serviciu pe care o primărie trebuie să-l ofere cetățenilor, dar pentru asta trebuie plătit.

„Ideea asta, de gratuități – la termoficare, la transportul în comun, la parcări – e un furt al căciulii noastre, pentru că în fapt, gândiți-vă că noi dăm niște subvenții enorme la aceste sisteme, care, de fapt, sunt tot lucruri pe care cetățenii nu le văd. În condițiile în care ai câteva sute de milioane de euro subveniție, de exemplu, la termoficare, știți ce înseamnă asta într-un oraș? Înseamnă un pasaj suprateran de 4 benzi, înseamnă 7 milioane de euro, poate 10 milioane de euro acum, cu prețurile acestea mărite. Dacă ai 200 de milioane subvenție la termoficare înseamnă în fiecare an 20 de intersecții care nu sunt descongestionate”, a exemplificat Ilie Bolojan. – sursa: Digi 24/Foto / captură Digi 24

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

three + 11 =