Acasă Editorial DECONTAMINAȚI BĂIEȚI, DECONTAMINAȚI!

DECONTAMINAȚI BĂIEȚI, DECONTAMINAȚI!

DISTRIBUIȚI

Sonda de petrol

Caractița deșeurilor

 

Materialele petroliere netratate conţin poluanţi peste limitele admise, care vor persista în sol sute de ani!

În februarie 2015, OMV Petrom a lansat cerere de oferte pentru ecologizarea (demolare, desfiinţare, remediere, decontaminare şi reconstrucţie ecologică pe amplasamente) aferente unor sonde din toate judeţele ţării, aparţinând companiei şi unde aceasta a încetat exploatarea zăcămintelor din subteran. În acest sens, în SEAP a fost lansat anunţul ID:157322 privind achiziţia publică printr-un acord cadru, pe o perioadă de 48 de luni, de lucrări de specialitate constând în efectuarea “curăţeniei” la un număr de cel puţin 1.000 de sonde, maxim 4.250, abandonate în toate judeţele ţării. Contractul împărţit pe patru loturi are o valoare estimată de minim 115,15 milioane lei şi maxim 489,6 milioane lei, în funcţie, evident, de numărul final al sondelor abandonate.

Prin contractul de privatizare încheiat în 2004 cu grupul austriac de petrol și gaze OMV, compania are obligația să închidă sondele scoase din producție. Contractul de privatizare prevede că OMV Petrom va recupera de la stat costurile pe care le înregistrează cu aceste lucrări, întrucat sunt activități de explorare și productie efectuate înaintea momentului privatizării. Iar banii vor fi decontați de statul român în baza contractului “avantajos” pentru ţara noastră privind privatizarea societăţii naţionale a petrolului şi presupun efectuarea de lucrări de reabilitare a terenului, de demolare a sondelor scoase din uz, de excavare a solului contaminat şi de tratare a acestuia, de întreţinere a drumurilor şi aşa mai departe.

Având în vedere că, în final, banii sunt plătiți de statul român, modul în care sunt respectate aceste contracte și cum se face această ecologizare poate că merită atenție, mai ales că sumele alocate fac cu ochiul firmelor care activează pe piaţa deşeurilor, dar şi pe cea a demolărilor, și care speră să ajungă, singuri sau în echipe, la sacul cu bani. Și mai ales că, pentru un profit cât mai mare, câştigătorii licitaţiilor sunt tentați să facă lucrurile cu costuri minime şi majoritar doar pe hârtie.

O ”experienţă” similară este deja în derulare, după ce OMV Petrom a scos la licitaţie, în  2014, lucrări de ecologizare pentru sonde dezafectate împrăştiate pe întreg teritoriul ţării, iar cele din Oltenia şi Moldova au fost adjudecate de Citadin Pest din Târgu-Mureş pentru suma de 150 milioane lei (fără T.V.A). Aferent acestor lucrări de demolare şi decontaminare sunt întocmite situaţii de lucrări în care volumul proceselor tehnologice declarate este net inferior celui real, totul în scopul umplerii la maxim a buzunarelor, cu costuri minime.

Omul de afaceri Costin Iancu, ”arhitectul fără colțuri”

În încercarea de a-și transforma firma ”într-un brand regional sau chiar național, ”arhitectul fără colțuri”, cum a fost denumit omul de afaceri Costin Iancu, și-a adjudecat, spre surprinderea multora, cel mai important contract din istoria companiei – o lucrare de 34 milioane euro plus TVA, în urma licitației organizată de OMV Petrom pentru demolarea sondelor dezafectate de pe teritoriul României și readucerea perimetrelor respective la stadiul natural – licitație la care a avut contracandidați companii mult mai mari și mai bine cotate.

Pentru a derula profesionist acest contract (este vorba de un contract pe patru ani, a cărui derulare presupunea angajarea a încă 100 – 150 de oameni, achiziția de utilaje joi, mai ales în zona parcului auto), Iancu a transformat firma în ”creierul” unei caracatiţe a deşeurilor, subcontractând activitățile pentru a avea acces la  bugetul de stat şi cel al SC OMV Petrom.

Specializată în lucrări de construcţie a drumurilor şi autostrăzilor, firma lui Costin Iancu avea nevoie de parteneri şi consiliere în domeniul protecţiei mediului – care să-i spună ce acorduri sau autorizaţii să obţină, de la cine şi cu ce preţ, şi a demarat asocieri cu subcontractorii, care nu au întârziat să apară: firme precum CECONI SRL Bixad (Satu Mare), Iclam Ecologic SRL din Scorniceşti (Olt), Vespa Investments & Consulting SRL Viişoara (Argeş), SC Verd Eco Chris Serv SRL Popeşti (Prahova) şi altele interesate de accesul la fondurile de ecologizare ale OMV.

Asociat cu CECONI Bixad, Citadin Prest a constatat că pentru ecologizarea deșeurilor este nevoie de un depozit temporar, așa că în afacere a intrat și Iclam Ecologic SRL din Scorniceşti (Olt), a omului de afaceri Cornel Stanciu, care și-a asumat și activităţile de transport al deşeurilor periculoase.

Și pentru că lucrurile trebuiau să meargă rapid, problema avizelor de la mediu a fost rezolvată (autorizaţia de mediu a Iclam Ecologic SRL este revizuită rapid şi repetat – de trei ori în trei luni)) la Olt, cu sprijinul directorului Agenţiei pentru Protecţia Mediului Olt, Dorel Şteomlega, rezolvându-se inclusiv dreptul de utilizare pentru transport a unor autocamioane aparţinând Citadin Prest SA şi CECONI SRL. Şi, ca să nu îl doară capul din cauza tratamentelor asupra deşeurilor, Cornel Stanciu a predat această activitate, prin proces verbal, bunului său prieten Mihai Marin de la SC Verd Eco Chris Serv SRL Popeşti (Prahova).

Şi uite aşa… deşeurile vin la Scorniceşti, stau, sunt ”tratate cu… indiferenţă”, rapid şi apoi pleacă spre Vespa Investments & Consulting SRL, administrată de Elena Iagăr din Piteşti şi de amicul acesteia Adrian Ştefănoiu, fost şef de cabinet parlamentar al lui Constantin Valeca, spre a fi burduşite în halda de la Braneţ sau în alte locuri… Dar pleacă tot aşa cum au venit, adică periculoase, că ”tratamentul” costă bani şi nu trebuie insistat cu el prea mult! Ulterior, Vespa Investments & Consulting SRL eliberează, cu mâna lui Adrian Ştefănoiu, certificate de eliminare finală, decontate de Citadin Prest SA la OMV Petrom SA.

Ecologizare – pe hârtie

Lucrările de ecologizare prin desorbţie termică, bioremediere şi ce mai face la Scorniceşti SC Verd Eco Chris Serv SRL – partenerul celor de la Citadin Prest SA şi prietenilor acesteia, sunt realizate mai mult pe hârtie, că în realitate Stanciu & comp. se roagă să nu plouă, să nu iasă reziduurile de petrol la suprafaţă.

Iar pe lângă asta, mai au un stres: omul de casă al lui Cornel Stanciu, Mihai Cacoveanu, nu trebuie să uite să întocmească documentele pentru transporturile fictive de deşeuri petroliere de la sonde din Gorj, Argeş, Teleorman şi să elibereze certificatele de eliminare finală în baza cărora OMV Petrom decontează cu bună credinţă sumele pentru astfel de servicii.

Iar acum, la orizont, se zărește un nou contract, pentru care aceiaşi prestatori de servicii de bună-credinţă au stabilit să lucreze cu acelaşi, încheiind deja înţelegeri bilaterale -trilaterale – multilaterale între ”tentacule”, au împărţit sarcini şi au stabilit preţul per tona de deşeuri. Pentru un succes de 100%, în colaborare au fost atraşi, pe lângă cei de la A.P.M. Olt, şi reprezentanţi şi contractori ai OMV Petrom SA – ASSET III MUNTENIA VEST.

Iar pentru că a sprijinit cu mare sârg caracatiţa deşeurilor, Dorel Şteomlega îşi doreşte şi probabil va obţine pentru firmele unor naşi sau fini de-ai săi (mari fotbalişti ai ”Craiovei Maxima”) feliuţe din marele tort care va fi pus pe masă de OMV Petrom SA.

Materialele petroliere netratate conţin poluanţi peste limitele admise, care vor persista în sol şi pânza freatică zeci sau chiar sute de ani, biodegradarea fiind un proces lent, foarte lent sau nu se produce deloc, dar cu efecte îndelungate asupra mediului și oamenilor.

Deși impactul economic este la fel de important față de impactul ecologic pe care îl are decontaminarea pe hârtie a deşeurilor petroliere periculoase şi depozitarea haotică a acestora, nimeni pare să nu înțeleagă ce se întâmplă în acest domeniu. Nu înțelege sau se face că nu înțelege. – PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

five + 18 =