Acasă Educatie Medicul Laurențiu Dumitraș, psihiatru la Spitalul ”Eftimie Diamandescu” din Bălăceanca /Liniște și...

Medicul Laurențiu Dumitraș, psihiatru la Spitalul ”Eftimie Diamandescu” din Bălăceanca /Liniște și gânduri bune în vreme de coronavirus

DISTRIBUIȚI

Zilele acestea suntem bombardați cu mii de informații, cele mai multe alarmante și negative, legate de coronavirus. Această boală în sine este și ea o necunoscută pentru că abia acum medicii află cum se manifestă, cine are riscul mai mare de îmbolnăvire, cum se vindecă, ce sechele lasă și, bineînțeles, caută un vaccin. Iar această incertitudine creează neliniște, anxietate și chiar panică. Dar, cum luptăm cu coronavirusul prin măsuri de igienă și izolare, la fel putem lupta și cu mințile noastre pentru starea noastră de spirit. Psihologii și psihiatrii știu bine cu ce ne confruntăm și ne dau soluții.

Medicul Laurențiu Dumitraș, psihiatru la Spitalul ”Eftimie Diamandescu” din Bălăceanca, nu are pilula magică pentru o stare de liniște, dar știe cum să creeze o stare emoțională benefică pentru fiecare dintre noi. Și spune așa: ”Înconjurați-vă de gânduri bune! Țineți-vă mintea ocupată! Evitați contextul care vă stârnește frica și urmați sfaturile de prevenție!”

Dezvoltăm:

Evitați să vă uitați fără oprire la televizor sau pe rețelele de socializare pentru că sunt multe informații, unele verificate, altele neverificate, mai toate alarmiste și nu fac decât să mențină o stare de tensiune și creierul în alertă!

Dacă nu e imperios necesar, nu vă duceți la magazin! Zilele acestea oamenii îi văd pe semenii lor ca pe potențiali atacatori. Te uiți în jur, te gândești că cel de lângă tine te poate îmbolnăvi. Atunci, simplu, nu sta lângă el! Dacă e musai să ieși la magazin, protejează-te! Elimină din factorii de teamă! Pune-ți mască, pune-ți mănuși și stai cât mai puțin posibil în colectivitate!

Puteți apela la ajutor de specialitate în cazul în care starea de Cristina Petrescu, psihoteraopeut

panică este copleșitoare.

Faceți un exercițiu cognitiv – Am luat toate măsurile să mă protejez. Atunci, de ce să-mi fie teamă?

Tendința de a ne gândi la un eveniment catastrofic poate fi contracarată cu o gândire mai realistă, nuanțată, cu evidențierea posibilităților reale de prevenție, de îmbunătățire a situației. Evităm să privim lucrurile doar prin prisma extremelor sau, mai simplu spus, doar în alb si negru.

Țineți-vă mintea ocupată! Gândul la o plajă cu palmieri ajută. Sau faceți exerciții, mai ales atunci când simțiți că vă podidește teama – numărați de la 100 descrescător, faceți adunări, scăderi. Jucați sudoku, completați integrame!

Perturbarea rutinelor cotidiene duce la modificări ale dispoziției, adică ale stării noastre emoționale, iar reluarea sau menținerea bioritmurilor noastre ne menține echilibrați din punct de vedere emoțional.

Concentrați-vă pe ceva care vă face plăcere – un hobby, o joacă, citiți, dansați, faceți sport!

Nu uitați de simțul umorului! Ține de noi dispoziția pe care ne-o creăm. Persoanele glumețe, comunicative au cele mai mici șanse să dezvolte depresii sau anxietate.

Tot medicul psihiatru spune că frica e bună atât timp cât ne ține vigilenți. Nici să bagatelizăm această criză a coronavirusului, dar nici să nu devenim sclavii ei!

Psihoterapeutul Cristina Petrescu/Sfaturi:

Psihoterapeutul Cristina Petrescu spune că, pentru această perioadă dificilă, în care fiecare dintre noi trebuie să-și schimbe stilul de viață, este important să avem grijă și de igiena noastră emoțională. Și are câteva sfaturi:

Informați-vă doar din surse oficiale și nu răspândiți informații neverificate! Acestea nu fac decât să genereze spaimă și chiar panică.

Nu vă lăsați bombardați non-stop de informații pe această temă! Alegeți două momente din zi în care să vă puneți la curent cu știrile apărute, în rest alegeți alte activități care să vă umple timpul. Și mai ales să-l facă plăcut.
– Dacă lucrați de acasă, creați-vă un mediu de lucru confortabil și o disciplină care să vă ajute să duceți lucrurile la bun sfârșit!

Îngrijiți-vă în continuare, chiar dacă poate nu ieșiți aproape deloc din casă! Delăsarea poate duce la o stare foarte asemănătoare cu depresia.

Ieșiți la aer! Creierul nostru are nevoie în continuare de plimbări, avem nevoie de soare și de aer curat. Alegeți locuri neaglomerate, străduțe necirculate, astfel încât să evitați contactul cu alte persoane.

Bucurați-vă de tehnologie pentru a comunica des cu cei dragi! Ideea de izolare pare mai amenințătoare decât virusul în sine.

Oferiți-vă momente de relaxare prin intermediul lecturii, muzicii, filmelor, gătitului, jocurilor, picturii sau orice altceva vă face plăcere.

Somnul este un ”medicament” foarte bun și pentru imunitatea noastră și pentru starea de bine.

Anxietatea ne afectează imunitatea, așa că încercați să vă mențineți calmul și folosiți-vă rațiunea! Atât timp cât respectăm indicațiile autorităților, pericolul de îmbolnăvire este foarte mic.

Nu luați în derizoriu situația în care ne aflăm, dar nici nu intrați în panică! Echilibrul este alegerea cea mai bună.

Faceți sport, exerciții de respirație și de relaxare!

Țineți un jurnal al recunoștinței: notați zilnic lucrurile pentru care sunteți recunoscător (ex.: sunt sănătos, mă pot bucura de niște zile departe de trafic, agitație, am mai mult timp pentru lectură sau alte activități care în mod normal nu aveau loc în programul meu zilnic).

Conștientizați că în spatele oricărei emoții negative se află o emoție pozitivă: în spatele fricii de îmbolnăvire se află dorința de a fi sănătos. Concentrați-vă gândurile pe dorință, nu pe frică!

Medicii și psihologii sunt în prima linie și gata să vină în ajutorul dumneavoastră. Fie că îi găsiți online sau la telefon, ei pot veni mereu cu sfaturi bune sau cu medicație, dacă este cazul. Și nu uitați! O porție mare de râs uneori face minuni.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

fourteen + ten =