Acasă Social Pandemia și ”falimentul informational”

Pandemia și ”falimentul informational”

DISTRIBUIȚI

Pandemia de COVID-19 a condus la prăbușirea încrederii în instituții și în lideri, sub imperiul turbulențelor sociale, dar și al dezinformării. Sunt concluziile Edelman Trust Barometer 2021, un sondaj de opinie internațional cu o tradiție de 21 de ani. Raportul semnalează ”eșecul ecosistemului de încredere socială, care nu mai poate face față exploziei infodemiei. Cei patru piloni – mediul de afaceri, cel guvernamental, societatea civilă și mass media – au intrat într-o zonă de faliment informațional și au obligația de a recâștiga încrederea și de a trasa noi direcții de înaintare”.

Conform sondajului, guvernele lumii au beneficiat de un vot în alb din partea cetățenilor la începutul pandemiei, fiind instituția creditată cu cel mai mare grad de încredere în luna mai 2020. Avantajul a fost pierdut repede. În lunile care au urmat, încrederea în guvernele naționale a înregistrat evoluțiile cele mai nefavorabile, ajungând la 56% (medie globală, ianuarie 2021). Asistăm în paralel și la o criză a încrederii în lideri, fie că provin din domeniul politic, de afaceri, religios, sau jurnalistic.

Infodemia și neîncrederea se hrănesc reciproc. Cetățenii nu mai disting eficient între sursele credibile și cele îndoielnice, ceea ce face posibilă infodemia, care, la rândul ei, amplifică neîncrederea. Se înregistrează recorduri negative ale încrederii în sursele de știri și informații, fie că este vorba de social media (în care doar 35% dintre respondenți au încredere), mass media tradiționale (53%) sau motoarele de căutare (56%). Nu în ultimul rând, notăm corelația între slaba igienă informațională și disponibilitatea de vaccinare: doar 56% dintre cei care sunt vulnerabili la infodemie s-ar vaccina împotriva COVID-19 în primul an, comparativ cu 70% dintre persoanele care practică o igienă informațională adecvată.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

fifteen − twelve =